29 Nisan 2008

Nane Şekeri Tadında ITIR ESEN

"Yanakları Gamzeli Bir Güzel : Sevda Aktolga" yazımız her ne kadar tekrardan ısıtılıp servis edilmiş bir yazı da olsa, oldukça ilgi gördü. Sevda için kaleme aldığım yazı sonrası, arkadaşlar gerek blogda gerek başka mecralarda Itır Esen vurgusu yaptılar.

Şimdi yetmişlerin başı olacaktı ki bir anket açacaktık ; Sevda mı Itır mı ? diye :) (Niye bekliyorum ki, açıyorum işte...)

Her ikisinin de hayranı oldukça fazla. Her ikisi de cici kız.

Zamanında özel istek üzerine kaleme aldığım Itır Esen yazısını Nostaljik Türk Sineması bloguna ekliyorum, uğurlu kademli olsun :)







Porselen Bebek dile gelmiş , adım " Itır Esen" demiş.


Tıpkı bir porselen bebektir gözümde Etır Esen. Uzun pırasa saçları, ortadan ayrılmış kahkülü, yemyeşil güzel gözleri, pembe dudaklarıyla bana vitrin bebeklerini hatırlatır. Çok az sayıda film çevirmiş olmasına rağmen onu tanımayan yok gibidir. Öyle de güzel bir yüze sahiptir.


Tek kanallı dönemin güzide dizisi Aşk ı Memnu’nun etkisi midir, yeşil gözlerinin büyüsü müdür, adının minti minti sakızlarına serbest çağrışım yapan ıtırlığından mıdır herkes tanır onu.


Adile Naşit’li Münir Özkul’lu filmlerin güzel cici kızıdır. 70 li yılların çıtırı, pek bir hanım, pek bir kırılgan…Bir elin parmaklarını ancak geçen filmotografisne bakalım:


- Gençlik Köprüsü ( 1974 )


- Bizim Aile( 1975 ) : Zengin ve kalpsiz babanın kızı Alev, fakir ama onurlu Melek Hanım ve Yaşar Bey'in oğulu Ferit’e (Tarık akan) aşık olur.


- Aile Şerefi ( 1976 ): Zeynep o kadar güzeldir ki züppe Oktay (Eriş Akman) ne yapsın ! Kardeşini ezdiği yetmezmiş gibi bir de zorbalıkla ona sahip olmaya çalışır.


- Liseli Kızlar ( 1977 ) : Yüzünün masumiyetini burada da kullandırmışlar Itır hanıma. Üç arkadaşın okurken ki hayalleri bambaşkadır ama hayatın onlara farklı cilveleri olacaktır. Bu film aynı zamanda Üç Kızın Hikayesi filminin tekrar çevrimi.


- Benim Gibi Sevenler ( 1977 ) :Ünlü Avara Hoon filminin bizdeki versiyonlarından biri. Ferdi Tayfur'la başrol oynadığı bu filmin bana çok gülünç gelen bir sahnesi vardır. Itır esen, adada faytona biner. Faytna bindiğinde kırmızı yünlü süeteri sökülmeye başlar. Fayton önde, Ferdi babamız arkada adayı turlarlar. Turun sonunda Ferdi Babamızın elinde bir top kırmızı yün vardır :)))


- Gülen Gözler ( 1977 ) : En sevdiğim rolü bu filmde. Hanım kızımız Nedret aşık, babası verme taraftarı değil, bizim kız da ince hastalığa tutulmuş gibi yapar. Upuzun güzel ellerini o pespembe dudaklarına götürüp "öhhö öhhö" der ve muradına erer


- Cennetin Çocukları( 1977 ) rol arkadaşı Ahmet Sezerel’ dir. Tarık Akan’dan ziyade ikisinin daha çok yakıştığını düşünmüşümdür hep. Üniversiteli iki gencin aşkı anlatılır filmde, her izlediğimde okul yıllarıma dönesim gelir.


-Rezil ( 1978 )


ve tv dizileri Aşk-ı Memnu, Yeditepe İstanbul , Aliye, Çemberimde Gül Oya, Alanya Almanya, Yeniden Çalıkuşu, Arka Sokaklar, Ahh İstanbul, Sis ve Gece, Sınav, Pertev Bey'in Üç Kızı, Kuzey Rüzgârı.

Meraklısına kısa notlar; Itır Esen, ünlü dublaj sanatçısı Hayri Esen'in kızıdır. Ayrıca Yavuz Turgul ile olan evliliğinden iki çocuğu bulunmaktadır.

Ben de az önce öğrendim; kendisi aynı zamanda senaryo yazıyormuş. Aşk Eski Bir Yalan adlı 2007 yapımı filmin senaryosu ona ait.

7 yorum:

Şehzade Ali dedi ki...

Bu kadını hatırladım, yaşlanmış şimdi baya.Esra Ceyhan'da mı ne çıkmıştı.

Taylanov dedi ki...

Yeditepe İstanbul'da oynarken izledim en son. Yaşlanmış dedim içimden ama hala o güzelliğini korumuş. Bu arada Aile Şerefi'ndeki rolünde ciyaklaalarına bir türlü ısınamamıştım Itır'ın.

Yaşamın kıyısında dedi ki...

Şimdi böyle temiz güzellik yok oldu, O günlerin yeşilçamı, bugünlerin sinama dünyasında.
Bilmiyorum! belki bana öyle geliyordur. Sizlere sormak gerek.
Bir Filiz Akın
Bir Fatma Girik
Bir Türkan Şoray
Bir Belgin Doruk
Gelirmi bir daha?
Itır Esen'in güzelliği nasılda yansıtıyor içgüzelliğini.
Yine çok güzel bilgiler aktarmışsın. Ellerine sağlık.
Sevgilerle,

Ortega dedi ki...

Sürekli ince hastalığa yakalanmış gibi duran bir hatun görünümünde..ya da onun gibi bir şey işte..

Flying Dutchman dedi ki...

Aile Şerefi filmindeki plaj sahnesinde sadece 2 saniye görünen mayolu haliyle aslında vücut yapısı açısından Nicole Kidman'dan nerede ise farkı olmadığı rahatça anlaşılmaktadır. Ama bunu (genelde o dönemin kadın oyuncularında olduğu gibi) ortaya çıkarmadan sadece karakter rolleri ile öne çıkmıştır. Bu yüzden daha da önemli bir oyuncudur gözümde.

Tabiat Ana dedi ki...

ıtır eseni yıllarca adını bile bilmeden çok sevdim bahsettiğiniz filmlerinden.Sonra bir akşam aniden çemberimde gül oyada zarife oldu çıktı.O anda birden yedi tepe istanbuldaki zuhal olcayın arkadaşınında o olduğunu farkedip şaşırdım.İzlerken anlamadığım için.
Gerçekten öylesine güzelmişki o yıllarda hatta hala oldukça hoş bir güzelliği var şimdilerde onu tekrar görmek güzel:)
ne uzun yazdım:)

çilek dedi ki...

yazın efendim yazın.. burası sizin bilgileriniz, yorumlarınızla güzel bir yer :)